måndag 11 april 2016

Kontroversiella Motsatser

Solen är på humör denna något trevande vårmorgon.
Herr D har lyckats med konststycket att smita ut på äventyr en bra bit bort från blöjor, tvättlappar och mjölkfri gröt. De korta seanser av kusttrampade jag under det senaste året avverkat har inte resulterat i nämnvärt spännande rapporter.
Vädret inbjuder till både Öringfiske och livsnjutning, förresten de går ju hand i hand. Det flaxar förbi både sångsvan och tranor som skvallrar om att våren är här. Jag saknar dock lugnet och fågelskvalet i Bråviken. En motorsåg skriker irriterat från vikbolandet och trasar sönder alla skönsjungande vårivrare.

Ny dag liknande väder, men nu står jag i B3 träsket i något miniatyr, dvs Nyköpingsån. Mindre vattenflöde, färre Bilar, mindre Betong och något mindre Besor. Men något annat pockar på min uppmärksamhet, jag har inte hört denna drill förut. invecklad och tongivande vacker.

En liten tätting kickar på mig nyfiket. En Gärdsmyg, det var som tusan finns dom här tänker jag och suttar torskpirken snett över ån. När linan rätat ut sig smäller det till. Äntligen gung i Beastmastern, en BetongÖring Sträcker och vrider sig illvilligt i ett segt tempo. Ingen fajt att minnas men det är en HavsÖring även fast den inte producerats enligt Darwins principer.

Kan tro att jag smiter ner till B3 Träsket snart igen, det är ju bara 3 minuters gångväg.

Man vet aldrig när nästa lucka kommer!

Inga kommentarer: