måndag 11 augusti 2008

Stirrande iakttagelse!

Försjunken i tankar, tom blick över sjön. Tänker jag över huvud taget? Nej, det är tomt, ekande tomma tankar studsar runt i huvudet. Känner mig iaktagen.....visst, jag har min gode vän och hans son med mig ut på äventyr men det här är något annat. Det liksom tränger igenom utan att det syns, det är något där ute....och det iaktar mig. Jag tar ett nytt tag för att lägga ut flugan igen och stirrar rakt in i ett par mörka ögon....Jasså du! Det är du din lilla bäverpäls som trängt in i min stilla harmoni. Med klister på fötterna sittar den lille insekten kvar i flera kast innan han bestämmer sig för att miljön är i svängigaste laget. Åter tom i tanken, tom sjö, tomt på kroken.......Det verkar som om fisken är lika chockad över första veckans arbete som jag eller har de kanske tagit semester nu, simmat upp i ena hörnet på sjön där ingen kommer åt och kalasar på nymfer med ena fenan vilandes på ett näckrosblad. Ja, ingen fisk blev det i alla fall, men....man vet aldrig vad nästa kast för med sig!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror du har rätt, att de tagit semester. Det verkar vara en landsomfattande semester, fiskarna hos mig är lika ointresserade av mina flugor med. Man får se sig om efter en annan hobby....inte.

Herr D sa...

Inte då!!