måndag 2 maj 2011

Mörka snabba skuggor!

Man kan ana något i kölvattnet när draget far fram in över pallen. Vågorna förvränger bilden men ändå är det något som fångar blicken i svall och krusningar. Vågorna slätar ut sig och en mörk gestalt glider in i släptåg, i synkroniserad rörelse niger både draget och Öringen i ett vevstopp. Fast fisk! Nu blir det fart, i klassisk manér rasar Öringen runt, sprätter och virvlar, blank fisk. Jag blir lite osäker på om den är straxt över eller under 50 lagliga så bättre fria än att fälla, tillbaka i spat.




Timmen går och meter efter meter avverkas, ny skugga, snabbare och mer resolut. Inget vevstopp behövdes här inte. En kort och välnärd tillnyktrare i guldnyans biter till. Så vacker, så perfekt i sitt element. Snabb bild avkrokning och i vattnet du gå.


2 kommentarer:

Jimmy sa...

Hej D,

Hur gick det i söndags? Jag såg när ni tappert traskade ut trots höga vågor och en isande Nordan...

Själv, frusen efter mitt morgondopp, tog jag mig till en varm och skön lävik och lyckdes faktiskt knipa en ute på udden där det var lite mer fart i vattnet. :-)

Har det blivit något pass i Strömmen?

Börjar redan få abstinens...

Hls/Jimmy

Herr D sa...

Halloj Jimmy!
Ja, det morgondoppet du tog hade jag inte velat göra i söndags :-)
Det blev några följare som missade precis innan linan blev för kort.
I bonkaträsket räckte det med två kast ;-) sen small det. Besabertil i och för sig men kul ändock.
Du har ju mitt nummer och mail, slå en signal så hittar vi på något.
Ha det gött / D