torsdag 4 oktober 2012

FiskeVäder!

Regn och rusk, ihållande vindar och vågskvalp. De flesta bannar den regniga hösten, de få börjar sakteliga leva upp.
Tempen ligger på 15 grader och regnet är ihållande rakt i ansiktet, det är rena högsommaren för en Öringfiskare, inga rosade kinder eller stelfrusna fingrar trots att de är bara i regnet. Nä, detta är rena rama Fiskevädret och visst biter det i.
Foto By Kent
Ett långt kast resulterar i ett knäpp, misstänksamheten retar mig till att kasta åt samma håll. Mitt i ett vestopp sliter det till, sen blir det åka av. Ett riktigt krutpaket river runt och hoppar ikring. fisken är otroligt bred över ryggen, tjock och välnärd efter sommarens djupvattenbestyr dansar han runt i cirklar.
Foto By Kent
Ute vid en stor sten löper vattnet amok, jag petar iväg ett kast som landar så där förnöjfullt exakt bredvid stenen. Lagom stolt över hur pricksäker jag är börjar jag veva.....men det är tvärnit redan från början? Fisken har dräpt draget vid nedslaget, även denna fisk är bred, välnärd och otroligt stark. Men den häringa damen har andra bestyr i tankarna.
Kents release
Det fortsätter att peta, darra och hoppa av fisk lika ihärdigt som det ihållande regnet.  Framåt kvällningen kikar solen blygt fram för en stund. Ett tacksamt avslut på en fantastisk fiskedag.

Glömde jag säga.....all fisk gick tillbaka oskadda och välmående.
Man vet aldrig vad nästa kast för med sig!

2 kommentarer:

Karki sa...

Där ser man Herr D. Nu blir jag nyfiken på vilken pall vi pratar om?
Bodde du i någon slags husbil?

Maila mig på Karki32@hotmail.com om du vill så kan vi snacka lite mer.

Feta fiskar på bilderna förövrigt :).

Vicke.V sa...

Riktigt nice! Fiskade du i norra, mellersta eller södra?

/Vicke.V