söndag 15 februari 2009

Filter med Censur !

Två stora Havsörnar störs av min ankomst till kusten, breder ut sina vingar och glider ljudlöst ut mot havet.
På andra sidan mitt filtrerande blickfång dansar fantasin i tvära bågar. Önskar jag bara tillräckligt mycket så ska du se att en skugga kommer smygandes efter flugan snart. Eller kanske en blixtrande snabb attack från en tångruska bakom en sten.
Men inget händer, kan filtret vara så bra att även fisken försvinner bakom mina glasögon. De finns där men jag kan bara inte se dom?
Medans jag sitter och intar en kopp java kommer fåglarnas Jumbojet tillbaka på låg höjd rakt emot mig. De kommer på led, precis som på Arlanda in på finalen. Den första ryggar till och viker av, jag är avslöjad.
Den andre reagerar lika snabbt och försvinner bakom träden. Ett av mina andra sinnen kvicknar till, lungorna fylls av en söt rutten odör som kletar sig fast under huden och fastnar i näshåren. Lika fort som den kom är den borta, men känslan i kroppen är kvar. Jag ser mig om, va kan detta vara för otyg?
Med kaffe i spirorna trampar jag vidare mot den andra sidan viken. Jag hinner bara ett tiotalet meter, svaret på gåtan ligger framför mina fötter. Ett vildsvinskadaver ligger och jäser i solen. Det var det som Havsörnarna hade siktat in sig på. Efter en snabb snurr med blicken ser jag att detta var inte det enda som dessa giganter har smaskat på. Jag står tydligen mitt i deras skafferi.
Aj då! Nu förstörde jag deras frukost muttrar jag och travar vidare. De filtrerade invånarna under ytan var inte heller denna dag sugna på vad jag hade att erbjuda. Men en strålande dag var det, kusten myllrar av liv och solen visar sitt bästa humör. Det känns att det går mot drillningstider.
Man vet aldrig vad nästa kast för med sig!

8 kommentarer:

Anders Mortiér sa...

Många riktigt fina foton du lägger upp!
Vad har du för kamera/objektiv?

Anonym sa...

Grymt snygga bilder måste jag säga

Herr D sa...

Man tackar o bugar, Kameran är inget speciellt egentligast och inget objektiv finns heller. Lite pill, knåp och krypande runt i kring krävs dock.
Canon Ixus 960Is är verktyget :-)

Anonym sa...

Snart är de där.. Väntandes, suktandes efter dina beten... De kommer att ta, reflektera sin silvriga glans i solljuset och skänka en sån härlig lycka över dig, arma fiskeman... Snart!!!

Anonym sa...

Vart är snön? Är det inte vinter nere hos er? Här uppe har vi så det räcker till slutet av maj!!

/ Timråborna

Herr D sa...

Det där låter härligt det Magnus!

Ingen snö här inte Timråare...vi gillar inte att ha vinterdäck och skotta snö, hälsa ;-)

Jarkko Pykilä sa...

hejsan :)
har du vatt och fiskat i helsingborg än?

Herr D sa...

Nej Jarkko, det blir troligen någon gång i Mars, ska bli trevligt att prova något nytt, tack för tipsen :-)