söndag 22 februari 2009

Gatlopp i Vitt !

Vill man ge sig själv en utmaning så grov att bara tanken borde slagits bort redan vid soffkanten. Ja , då ska man bege sig ner till Bonkaträsket en solig februarifredag. Bland strosande turister, vajande isflak, issörja, gräsänder, Kanadagäss, skrak, ålkråka, knipa, vigg och jag slutade räkna vid 97 Svanar.
Att få ut ett rent kast i denna eufori av levande och döda ting är inte bara en utmaning det är ett rent helvete.
Lyckas du så får inte draget lång stund på sig innan det kommer rammande simfötter och nerdansande bevingade monster i kollisionskurs. Till ekvationen lägger vi -6 och isiga spöringar så är gökboet fulländat. Jag brukar inte vara allt för lättskrämd när det gäller utmaningar men detta spelbord lämnade jag utan att se mig om efter en kort sittning.
Söndagen blev befrielsen för en sargad betongkrigare vars värsta fiskeabstinens måste dövas. Ymnigt snöoväder, bitande vind, turisterna är som bortblåsta och fågellivet finns där men inte mer störande än att det går att planera sina kast. Nu fanns bara den "vanliga" utmaningen, fånga en HavsÖring. Ännu har jag inte spräckt den ovala cirkeln i statistiken, men för varje gång jag kommer ut måste ettan komma närmare och närmare och mer och mer spännande blir det. Snart stramar det i linan det är jag säker på.
Man vet aldrig vad nästa kast för med sig!

4 kommentarer:

Micke sa...

Jaha, så du kunde inte hålla dig inomhus...Fiskefrossa? Men frisk luft skadar inte.

Vi får spänna bågen..det närmar sig trots allt uppankring i Ihreviken, men det är en hård väntan.
Så du hinner nog bonka upp någon firre på hemmaplan innan. Jag har spräckt nollan med en abbörre på
30.(på angeldon!)

Herr D sa...

JAhadu Ted....Bannnelse, som jag väntar på den första biran på båten över ;-)

Nicka - fiskebloggaren sa...

Det gläder mig att det finns oväderstrotsare även på andra sidan pölen. :)

Herr D sa...

Jajamensan Nicka, har man sålt själen till havsguden så vill det mycket till för att hålla en borta :-)