söndag 13 november 2011

White Box!

Den kallaste höstmorgonen isar till i näsborrarna då jag öppnar dörren. Det är fortfarande mörkt när jag kliver ur bilen nere vid hamnen. Jag har lurat ut en gammal ungdomsvän på HavsÖringsäventyr…..lurat förresten han är lika galen som jag!
Vi sneglar lite vemodigt ut mot väggen. Någon har plockat ner himlen till vattenbrynet, inte en vindpust, sikten lika kort som bardisken på en rökig Londonpub.

Man är väl lite idiot som ger sig ut i dessa förhållanden. I dag är det inte lika svårt som det var då Peter och jag härjade dessa vatten som unga. Då fick man förlita sig på kompass och lite tur. Nu ger vi oss ut med kompass och inte mindre än 2 GPS:er. Det borde ju ta oss helskinnade hem. Men det finns andra faror därute….andra båtar.

Vi må kanske se vart vi befinner oss bland öar och grynnor men vi ser inte att smack längre än 50 meter. Två genskjutande båtar i skaplig fart har inte en chans i detta läge. Än mindre om man skulle få motorstopp mitt i farleden och få en kall påminnelse om att det finns större plåtskrov här ute genom ett dovt ljudande horn någonstans i smeten. Det gäller att ha ögon och öron på spänn.

Det är en känsla av att befinna sig i en datoriserad värld. Basen en vit låda som bara ändrar den närmsta omgivningen för en stund för att åter bli helt vit under en knapptrycknings förflyttning och sedan ge en ny arkipelagisk illusion.
Bild Peter Johansson
Det drar ordentligt i vattnet mellan sunden, hela Bråviken verkar vara på väg ut i Östersjöns djup. Betet far genast i sidled då det landar, det virvlar och bildas rännilar runt sten och båt.
Jag suttar ett kast över en sten som ännu ligger under ytan. En plog dyker upp bakifrån stenen, ett snabbt bett men fisken missar. Halvvägs in till båten biter han igen. En liten rackare som några kast senare visade sig ha tvillingbrorsan bakom en annan sten.

Två release, några följare, en avhoppare några snipor samt en stadig Abborre. Det får klassas som en lyckad fiskedag i en ljuddämpande vit låda med kristallklart och spökligt spegellugnt vatten.

Man vet aldrig vad nästa kast för med sig!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt väder ni hade där :)

Anonym sa...

Härligt väder ni hade där :)

Herr D sa...

Ja, si väder är alltid väder, bra som dåligt...
Spännande var det minsann i alla fall :-)