torsdag 10 maj 2012

Stilstudie!

Dagarna flyter lite ihop, fiske här och fiske där och så till slut vet man inte riktigt vart man varit eller vart man är på väg. Det spritter till i spöt! En matbordslaglig fjällrasslare hoppar och far. Jag är helt inne på att återge han till havet men något fångar min blick. Denna häringa har fettfenan kvar men något annat skvallrar och en pelletsracer.
Knäckt ryggfena och sneda bröstfenor.
En studie i Rak och Krokig, Vild och Odlad tar sin början. 
Fenrötan sätter sina spår mer eller mindre på odlad fisk. Detta exemplar hade tecken på gammal läkt röta på samtliga fenor som brukar drabbas.

klanderfri
Knäck
En vild och vacker HavsÖring har oftast raka och oförstörda fenor. Visst kan de ha skavanker och spreta lite hit och dit. Men det går ofta att avgöra om den har vilda gener i blodet.

Vackert rak
Vild paddel
Jag granskar lite till innan jag bestämmer mig, Nä det får bli bonk på denna raggare så han inte går upp och lever om i Gotlands Öringsbäckar. Nya tag efter bumlingen, dagarna går och tiden löper på!

Man vet aldrig vad nästa kast för med sig!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Fina bilder som vanligt.
Nästa är bokas biljetter för 9 metersekipage!HA

Magnus sa...

Snygga bilder Danne.

Karki sa...

Såja, riktigt bra inlägg Herr D. :)

Anonym sa...

Goa bilder Danne! Hoppas att den smakade! // Henrik Lindberg

Herr D sa...

En tacker och Bocker för er vänlighet, och yapp, dan smakade finfint Henrik.