tisdag 22 maj 2018

Ur betraktarens synvinkel !

Form, färg, längd,höjd, gammal,ung, snabb eller långsam......allt ligger i betraktarens ögon.
Enligt mina barn är jag gammal, jag ser mig hellre som en äldre yngling.
Tjejerna tycker att en mört är en stor fin fisk......jag ser det som en liten skitfisk, dock nödvändig i näringskedjan.
Jag har börjat betrakta mig själv, både på gott och ont. Efter att trampat genom skogen i 40 minuter för att nå en trolig orörd kuststräcka som de flesta ratar på grund av just promenaden. Inser jag att jag inte betraktat min ungdom (ålder) tillräckligt noga eller så är det min fysiska form jag missbedömt.



För 10 år sedan hade jag nog bara sagt, jävla skit och vänt om när jag väl kommit fram och inser att det är mer eller mindre ofiskbart på grund av tunga brytningar och grumligt vatten. Nu sätter jag mig ner och tar en kopp kaffe, riggar spöt för att i alla fall prova och på samma gång vila upp mig....man vet ju aldrig!


Aldrig infann sig och min betraktelse blev än tyngre på vägen tillbaka. Min resa ser ut att bli ett fiasko jag aldrig upplevt tidigare på Gotland, en fisk och några känningar på 3 dagars fiske. Visst har jag haft skitfiske vissa dagar men knappast denna tomhet. Vissa kanske skulle se det som en lyckad resa men jag betraktar den som misslyckad. Dock så har sista dagens fiske ofta förändrat resans resultat.


Den sista dagen bestämmer jag mig för att jag inte orkar jaga fisk längre, jag "pallar" inte åka runt hela ön för att trängas med alla andra racerfiskare som stormar ur bilen sprider ut sig hej vilt framför, bakom, mellan och bredvid för att piska av pallen ett gäng kast och sedan försvinna.
Jag beslutar mig för att inse att jag är gammal...förlåt, äldre. Så jag bestämmer mig för att fiska på ett och samma ställe hela dagen tills båten skall gå.


Det hade nog betraktats som ett dumt drag av vissa men det visade sig vara räddningen på hela resan, igen!
30 minuter innan jag bestämmer mig för att min tid är inne att lämna ön för denna gången så biter 2 riktigt stridbara Öringar i draget och jag betraktar mig själv som en vinnare igen och något yngre herre blev jag på köpet. Fast jag ser rätt trött ut på bilderna!

Man vet aldrig vad nästa kast för med sig!

Inga kommentarer: