onsdag 9 juli 2008

Bergeforsen Blöder!

03:20-10.30 samt 19:00-24:00 igår gav jag laxen en sista chans att bevisa att min tur skulle hålla i sig från i fjol. Men det skulle visa sig att de ville annat. Många känningar och rapp i järntyngden och spinnflugan blev det men ingen ville ta det avgörande beslutet att hugga. Ibland vill det sig inte bara trots ihärdiga försök. Men det är något annat som oroat mig under min vistelse vid älven. Under många timmar har mitt engagemang kommit av sig då jag irriterat iakttagit ”fiskare” som inte hade för avsikt att få laxen att hugga på riktigt sätt. Med smala tunga drag som går som en torped i vattnet, apterade med den största tillåtna och ibland större trekroken så var det inte frågan om annat. En del var så fräcka att de ogenerat stod och drog spöt hej villt i sidled för att rycka fast fisken dvs ryckfiske. Andra vevade för fulla livet så draget höll 20 knop genom vattnet, dvs samma sak som ryckfiske. När de väl krokade en lax drillade de den stenhårt utan en tanke på att den kunde släppa och då få ett ödesdigert sår vilket skulle leda till en säker död, pumpade in den till land baklänges och bonkade den som om det var helt ok! Då jag misstroget frågade om det var policy att bonka felkrokad fisk så blev svaret ”bara den här, då har jag mat över sommaren” men då han redan bonkat en tidigare så blev svaret lika löjligt som fisket i sig. Rekordet slogs på kvällen då 2 ”fiskare” trampar ner på den fredade zon 2 som håller mycket fisk och dänger 50gr tyngder och rycker för glatta livet. När vi 5st (av 14 som försökte få laxen att hugga) konfronterade idioterna så blev bara svaret ”ja vi vet” sen gick de vidare. Ingen vakt har jag sett på hela tiden jag varit där och när jag talat med folk så är svaret entydigt, alla vet att ingen kommer!!!?? Bergeforsens svarta rykte har bevisats gång på gång och det är mer regel än undantag att rycka fast och att slå ihjäl felkrokad fisk.
Den mängd lax som går bara meter från land på zon2 är busenkel att med avsikt felkroka, regelvidrigt och oetiskt. (Killen på bilden var ingen ryckfiskare).
Efter denna resa har mitt intresse för Bergeforsen fått sig en rejäl törn, Jag vet inte om jag kommer tillbaka.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Villka IDIOTER!! Ingen trevlig syn, jävla girigbukar. Jag skulle också tappa suget att åka dit efter att ha bevittnat detta meningslösa, jag vill inte kalla det för "fiske"

Herr D sa...

Nä,Jari du har så rätt, fiske är det inte. Som en gubbe sa vid älven "så här har vi gjort sedan jag var barn" De kanske inte har mer förstånd??

Anonym sa...

Jäklars vad fina bilder du tagit, jag såg dom i större format nu på morgonen. Riktigt fina laxar som plumsar i vattnet, svårt att hålla nerverna i styr när ser sånt;)

Anonym sa...

du kanske skulle fiska nån annanstans än i bergeforsen.det är ju ökänt att det e laglöst land där.och det finns inte en nystigen lax i hela världen som nappar i stillastående vatten som på zon 3.laxen nappar när den tar ståndplatser osv.

Herr D sa...

Ja Jari det är trevligt att se och spänningen stiger.
Anonym? Vet inte vad dina erfarenheter är men mina är inte de samma.

Anonym sa...

Fan va irriterad man blir på såna människor. De förstör för alla och är ett hot mot fisket. När seriösa fiskare gör allt för att vi ska få ett hållbart fiske blir så jävla förbannad på såna idioter

Anonym sa...

Håller med anonym en del angående laxens huggreflexer.Var där och tittade en del i helgen, och man blir ganska fundersam hur folk tänker.Gänget med "stockholmare" sprang och tittade och släppte i andras fiskar,sen står man och slänger in sitt sänke och fluga rakt in i stimmen och drillar felkrokad lax själva.släpper tillbaks fisken visst,men alla fiskar som simmar där med ett litet sår nu men blir jättestort när det blir infekterat och fisken kanske dör.Det tycker jag är etiskt fel.MVH PETER TIMRÅ

Herr D sa...

Peter, visst håller med på det du säger, allt är relativt. Egentligen borde hela fisket fredas tills fisken slutat vandra upp och ner, själv har jag aldrig felkrokat en lax på fluga med det händer nog så klart det också. Återstår att se vad som händer framöver med fisket i älven.

Anonym sa...

Sorgligt med ryckfiske men det var riktigt fina bilder du tagit
/Micke.S

Herr D sa...

Tack för det Micke!

Anonym sa...

Efter att ha blivit halvt ihjälskrämd av Herr D klockan 3 på morgonen så var det några timmar med intressanta diskussioner och fiske. Tyvärr har alla mina farhågor om hur fisket bedrivs i Bergeforsen besannats. Dom senaste dagarna har det eskalerats och jag fick nyligen informera en individ om olagligheten att fiska med enbart 40g blysänke med en maffig trekrok 30 cm ovanför. En riktig upprensning skulle behövas i denna laglöshet, på 10 fisketillfällen har jag träffat på en! kontrollant.

Herr D sa...

Vad trevligt att du tittar in Magnus! Som du ser så har bilden på dig hamnat på bloggen, det var en fin morgon då solen gick upp. Ja, tyvärr så drar laglösheten vidare, vi får hoppas att det tas till metoder för att stävja eländet, skitfiske på dig framöver.

Anonym sa...

Jahaja...ryckfiske och elände, detta har enligt mitt sätt att se det inget med fiske att göra. Fiske är välan att mysa runt och försöka lura firren till hugg.
Men det är som vanligt. Vissa tycker att roffarens marknad gäller.(för att citera G. Westrin)

Dessutom har EU idag beslutat att ge en ansenlig bunt miljarder i bidrag till....yrkesfiskarna!!
Det är ju dyrt med drivmedel.
Undrar om andra yrkeskårer också kan söka bidrag för fördyrande transporter. Nej så klart inte. Där höjs priser istället på sluträkningen. Varför inte höja priset på fisken då för f-n!

Nåja, fina bilder du tagit.
Bajsfiske!

/Ted

Herr D sa...

Ja vad ska man säga Ted? Man förundras över de intelligenta beslut som tas i Bryssels dunkla korridorer. Ska nog ansöka om skattereduktion och milersättning för alla fiskeresor jag gör framöver ;-)

Anonym sa...

Hej,

Ja fisket i Bergeforsen verkar helt ha gått överstyr. Det var så himla synd att Graneheim inte fick snurr på det hela under 2007 så att han kunde fortsätta och utveckla det hela. Jag har till och från fiskat en del i BF och det har sån potential att bli ett riktigt kalasfiske. Fisk saknas det ju inte!! Tyvärr så vet jag inte vad man ska göra för att få ordning på det hela. Kanske bara tillåta "riktigt" flugfiske med flugspö då jag inbillar mig att det är svårt att ryckfiska med såna redskap och det är färre "köttfiskare" i den gruppen.

A. Asp / Uppsala (men bördig från Sundsvall)

Herr D sa...

A.Asp
Ja, Olle är en hedersknyffel, riktigt synd att det inte fungerade för han. Jag och Olle diskuterade om endast flugfiske med "flugspö" i fjol och i somras och jag tror att det skulle vara ett bra sätt att slippa ryckfisket.