fredag 4 juli 2008

Laxfrossa!

Tidig morgon, älven flyter lugnt och stilla, ingen vind. Då och då störs ytan av kraftiga ryggfenor och tystnaden bryts av brutala plask . Laxen är här, med ett belåtet flin sitter jag och myser på räggsäcken och riggar spön och verktyg. Minnet från fjolåret sitter kvar som om det var igår jag var här, fajten med bumlingar och träningsvärk i ryggen. Det verkar inte som om det stigit lika mycket fisk i år ännu och zon 1 och 2 är fredade tack vare folk som inte har vett nog att fiska på ett riktigt sätt. Mumlandet över vad som skall få åka i vattnet först avbryts abrupt när ett monster kommer som en projektil ur vattnet, för en mikrosekund tror jag att han skall landa i knät på mig.......Djävul mig, här kan jag inte sitta och glo. Efter fem timmar av drag/flugbyten kommer missmodet smygandes, visst jag var en riktigt turknutte i fjol det får medges men vad är det som säger att det inte kan bli lika i år. Men laxen slutar att visa sig och vandringen upphör, de sista timmarna känns det som att stå och dänga i ett dött hav. Kommer plötsligt på att jag måste lätta på trycket, det skull jag gjort för flera timmar sen men det kom av sig.....Står och muttrar vid gräskanten, hör något bekant bakom ryggen, vänder mig om. Ett helt stim med bumlignar kommer simmandas 4 meter från land.......hel..--te...med vadarbyxorna nere vid knäna och draggen i hand kan jag inte mer än se på när de simmar in på förbjudet område. Jag får erkänna mig besegrad denna dag, men jag har fler chanser att ge dom en fajt framöver.
Man vet aldrig vad nästa kast för med sig!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Fina laxar Herrn!
Antingen är jag för onykter för att läsa bloggen eller så är jag analafabet för vart har du tagit storlaxarna? ;)

Anonym sa...

Det var Daniel från Nyköping som skrev det senaste inlägget här glömde jag tillägga ;)

Herr D sa...

Tjena Daniel! Såg inte att du varit inne förrens nu, De togs i Bergeforsen Högt upp i zon 2 förra året. men det har du nog listat ut vid detta laget, tog en lov nere vid Ån efter ditt inlägg om större fisk, kanske tar en tur nu till helgen för att se om lyckan ler mot en.

Anonym sa...

Vart det någe fiske i ån? Vattenståndet har krypit upp en del sen allt regn den senaste veckan. Jag och kompisen tänkte fiska imorn kväll.