tisdag 30 december 2008

Mörker!

En chansning som givit resultat förut poppar upp från minnesbanken. Ja, varför inte, mosar iväg ett kast......halvt intagen lina stumnar i en tung vibration, några ilskna knyck sen blir det tomt. Aha, det står en raggare där i alla fall. Havsöringens "förmodade" korta minne får bearbetas i ett tjugotal minuter innan jag åter står beredd att syna hans kort. Det har fungerat förut även denna taktikvila. Nytt kast mitt i prick på samma punkt. Denna gång hinner inte draget lika långt, tvärnit......nu bestämde han sig för att bita i ordentligt tydligen, ryggradsreflexen gör ett mothugg.
Det blir pinsamt lätt i spöt, inte ens draget är kvar? Virveln som uppdagas skulle få en braksit från en val att se liten ut. Bannelse den var så långt ifrån sprall man kan komma. Återigen formas en mörk tankebubbla ovanför mitt röda nylle. Den fylls av konstiga figurer som inte ens wingdings kan uppbringa. Knuten mellan flätlina och nylon har gett vika.... Provar åter en taktikvila, kanske inte draget blev kvar i hans mungipa trots allt. Näpp, han gick nog till djupet för att försöka skaka av sig sin förföljare.
I morgon är det sista dagen på året, då står jag där igen med en vild förhoppning om att denna bumling åter intagit sin plats och är villig att bita i stålet. Kanske kan man få tillbaka draget som en bonus?
Man vet aldrig vad nästa kast för med sig!

6 kommentarer:

teamnappet.se sa...

Ville bara önska dig gott nytt år!

fiskefantast sa...

Bara att komma igen. känner igen händelsen men oftast är det de gröne som då är i farten. Själv tar jag Nyårsdagen som nästa tur och det enl en gammal tradition jag har.

Herr D sa...

Gött Nytt Pierre!
Ja, Anders det ryktas om en välmatad krokodil i dessa vatten, men jag har runt två meter nylon mellan drag och flätlina. Hade det gett vika vid draget hade jag nog funderat på om han inte hälsat på. Men i och för sig så var det tyngden av fisken som fick linan att ge upp samt att jag inte såg fisken. Det kan ha varit slemhelge som bet på, skitfiske på Nyårsdagen ;-)

Anonym sa...

Huj.
Inget flyt denna höst va?
Men du hinner kanske med att landa en bumling innan året är slut.

Gott nytt fiskeår på dig fiskebroder.
2009 års fiskebok skall fyllas med bumlingar och nya rekord.Basta!

/tedden

Anonym sa...

Jag lider med dig! Tänker tillbaka på en dag i somras när jag tappade 10 öringar varav minst 5 tog med sig flugan. Det var en riktig j**la skitdag, men dagen efter satt på kroken och sedan i håven. Så alldeles riktigt, man vet aldrig vad nästa kast för med sig.

Anonym sa...

Nära var det, du får ta med den stora håven nästa gång.
GOTT NYTT ÅR på sig.