onsdag 24 december 2008

Öronbedövande tystnad!

Blicken sveper över det stilla vattnet. Jag var tvungen att sätta mig ner på en sten. Aldrig har jag upplevt en sådan stillhet och tysthet. Det känns som om jag är ensam i hela världen. Inte ett minsta pip, ingen mås, inga flygplan eller båtar, total tystnad. Jag håller andan, inte ett ljud hörs, inte ens några vågor bryter lugnet. Fantastiskt! Julafton, alla har tagit ledigt, hela djurlivet verkar gått in i en stilla jullunk. Tänk om alla kunde få uppleva detta bara för ett ögonblick, bomull för själen. Opp, ett litet vak, vadan detta? Ett strömmingsstim kommer lugnt lojandes precis nedanför mina fötter. De som jag verkar vara rörande överens om att några predatorer finns inte i dessa stilla juletider. De tycks inte bry sig nämnvärt om att jag trycker min fula nuna mot vattnet och blixtrar med kameran. Inget kan störa friden som lagt sig över Bråviken. Ett långt knorrande med en brummande slutkläm bryter tystnaden, signalen till hjärnan är rapp, bilder på Prinskorv, köttbullar, sill, gravad regnbåge, rökt HavsÖring mm dyker upp i hjärnans hungercentrum. Som på beställning börjar det snöa, kan det bli mycket bättre. Ja en HavsÖring på kroken skulle ju ha suttit fint, men man kan inte få allt. Hopp hopp, ja lär hem och göra som resten av världen, fira Jul.
Man vet aldrig vad nästa kast för med sig!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan
Det lät härligt ....unnar dig den stunden. Har själv upplevt en stund av total tystnad, också vid vatten och den var öronbedövande...

själen fick nog en chock...min egen hjärna hann nog inte tänka så mycket då...det kändes som om någon stängt av världen för några sekunder...då fanns bara jag och inget annat. Ha det gott och DU...en kaffe innan du åker hem. Kram Modestyblaise2

Anonym sa...

Jaha...tyst och fint hade du det, inte ens en vindsurfare? Härligt.
I Bergslagsskogarna är det 8 minus, isen ligger och flugspöt är inbäddat på sin plats.

Men så här kan man ju inte ha det.
Måste till Vättern nästa vecka...
Pip till om du skall med.

/Tedden

Herr D sa...

Jassådu Tedden! Det ska revanscheras, tro det, det är jämnt va det ska det...återkommer i tid o otid ;-)