lördag 22 maj 2010

MSX Test Emerald !

Då den svingande klingan sapphire satt som en smekning i kustlabben och levererade trevliga avslappnade longshots ut i det blå, så började grävandet i fiskeskåpet. Kan jag behöva något mer?
Hmm, ett klass 6 spö med lite snällare aktion kanske. Men man vill ju inte köpa grisen i säcken! Sagt och gjort, MSX ger 30 dagars öppet köp "är du inte nöjd" så är det bara att skicka tillbaka.
Ja, men då är det väl bara att prova då! Redan dagen efter beställningen vibrerar det i fickan och ett sms talar om att det är bara att hämta på posten.
MSX Emerald 690-4 9" #6 snyggt förpackad i stryktålig Corduratub. Tanken var att ge det en tuff början vid kusten i 6 m/s i jakten på NäbbGäddan. Vinden var det inget fel på men HornGäddan hade inte hunnit upp till våra breddgrader i det kyliga vattnet tyvärr.
För att vara ett medium-snabbt spö hanterar det vinden bra och nog får jag trycka till lite extra för att klappa ut linan i motvinden. Men o andra sidan är det nog inte i denna applikation som tillverkaren tänkt sig att detta spö skall användas.
I ren sidvind kan jag avslappnat låta klumpen lagom kliva utanför toppöglan för att lägga ut kontrollerade kast utan problem. Välbalanserat och så där trevligt nöjaktigt flinar jag över att jag faktiskt kan flugfiska och det är spöt som hjälper mig på vägen. Då vinden tilltar börjar det bli lite knepigt att få till motvindskast så jag lägger ner för dagen.
Jag får återkomma med en mer beprovad rapport i framtiden för er som funderar men inte riktigt bestämt er för att syna Msx i sömmarna.
25 dagar kvar att testa!

Inga kommentarer: