fredag 13 juni 2008

Bland Lomar och Boobies

Den ofrivilliga mellanperioden har gjort intåg, Horngäddan har börjat sin långa resa ut i Atlanten och endast under ett fåtal timmar på den senaste av sena timmar kan Öringen luras vid kusten. Supplementfisket får då ta över när den värsta abstinensen måste stillas. Inte för att jag tycker det är tråkigt att sutta fluga på inplanterad fisk men det ger inte riktigt samma tillfredställelse.
Regnbågen kan dock vara riktigt nyckfull i vår lilla sjö ute på värmdö, så också denna dag. Då ingen aktivitet syntes på ytan blev det att ta till lite fusk-knep för att komma åt de färggranna akrobaterna. Sjunklina ner till botten med en boobie apterad i taffsänden gjorde susen. Framåt kvällningen blev det mer fart på ytan och vakvillig fisk retade mig till det yttersta. Inget som jag presenterade tycktes duga och flugasken avverkades i snabb takt utan resultat. En någon skickligare fiskare tyckte nog att jag såg frustrerad ut, gled ljudlöst runt mig och vädrade vingarna efter ännu en lyckad dykning. Men stillheten och all sjönsjungande sång i träd och buskar tränger sig djupt in själen och sakta sjunker storstadspulsen och rensar luftvägarna från föroreningar. Sämre kan man ha det. Snart är det dax för Laxen, en sån tanke håller humöret uppe i de svåraste flugvalen.

Man vet aldrig vad nästa kast för med sig!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Där det finns Regnbåge och man har en Bobbie knuten på tafsen, det går inte att misslyckas.
/Jari

Herr D sa...

Jag förstår vad du säger Jari, men jag måste nog lägga in en brasklapp ändå, de kan vara luriga ibland.

Anonym sa...

Visst kan dom gäcka en i bland.
Jag menar bara att har du 4Ess i flugasken så är en av dem en Bobbie.
/Jari

Herr D sa...

Jorå, så är det nog allt.