lördag 7 juni 2008

Du gamla du fria!

På skansen sitter de kungliga, regeringsfolk och andra högt uppsatta individer blandat med TV-profiler och vanliga dödliga, det är Sveriges nationaldag. Verser och tal läses med humoristiska inslag tätt följande av schlagermelodier som inte riktigt gick hem i de europeiska folkhemmen. Sveriga är fantastiskt, ja det är det faktiskt på många sätt. Vem längtar inte efter Svenska jordgubbar, sill och färskpotatis. Jag ser en annan sida av du gamla du fria.......en dag som denna kan man inte låta bli att njuta av det sverige kan ge. Allemansrätten, strandskyddsregeln och fritt handredskapsfiske längs kust och stora sjöar. En dag som denna kan man inte stranda sig i storstan och sälla sig till de stora massorna, nej ut i naturen och inpregnera kroppen med intryck och UV strålning. Bräckt sjödoft är speciell, Östersjön är speciell, det tillsammans med den frihet vi har att röra oss på i vatten och i mark gör Sverige unikt. Nationaldagen för mig kan vara att ge mig ut till kusten laddad till tänderna med stormkök, färsk potatis, sill, gräslök, en rök och så klart en pilsner. Som bonus så kan man fiska medans man kockar ihop en fantastisk skärgårdsmeny.
En dag som denna är det lätt att uppfyllas av allt det goda, En dag som denna är det lätt att leva!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Stort!
Det ser gott ut det där....
Har haft en liknande helg,(men jag bytte fisken mot oxfilé)det gick ner det oxå tillsammans men några svinkalla Zlatanpråmen.

Själva fisket går väl sådär...mycket nu...Trav,fotboll, Formel 1 osv.

/Ted

Herr D sa...

Jaha du Tedden!
Oxe är ju inte fel det heller, fisket o andra sidan har du ju tillgång till i kalsonger och sömngång, inte alla förunnat! Snart så blir det stordrill i norrland, det ska bli kul det. Det andra går ju över men fisket förblir. Mos!

Anonym sa...

Ett rätt val "Petri Broder", finns inte mycket som slår ett fiskepass i Guds fria natur. Jag gjorde samma val som du, föredrog skogen vid en tjärn. Inget jag ångrar, tvärsom.
/Jari

Herr D sa...

Nä, de är gött ;-)

Anonym sa...

Nu blir jag ledsen o sårad ;P

Herr D sa...

Sorry, det var ju inte meningen ;-)