söndag 29 juni 2008

Hjortronbeklädd tjärn!

En och annan vild gissning hävde jag nog ur mig under resans gång och Ingen malt fick jag heller under den nästan tre timmer långa bilturen. Men tur var nog det för vid resans första stopp slog det mig plötsligt att det inte var till Karibien och Bonefishfiske som stod på schemat. På med ett par trälappar och i vattnet bar det bakom propellerförsett vrålåk. Nu var det välan runt 20år sen man kände sig någorlunda bekväm på vattenskidor men det gick förvånande bra ändå, men tro nu inte de gav sig utan att se till att jag fick döppa mig lite.
Framåt kvällningen spred sig doften av vedeld och varmt fuktigt trä över älven ackompanjerad av koltrastens sång, då och då bröts lugnet av ett gäng bleka spöken som inte stod ut i värmen längre, ut kom vi snubblandes i en strid ström för att kyla av både kropp och strupe.
På morgonkvisten trampade ett glatt led genom skogen för att sutta fluga på för ligan oprövad mark. Tattartjärn skulle bli bas för resten av dagen, grillen tändes, kaffe kokades, malt knäcktes och ett gäng Bågar fick bita i gräset under dagens gång för att senare bli kvällsmiddag. Precis lagom med vind för att hålla knotten borta men inte för mycket för att flugfisket skulle bli tebökat. Men si allt gott varar inte för evigt, han däroppe tröck på knappen och silade 2000 kubikmeter nederbörd över tjärn, efter det blev det lika vindstilla som på månen och solen tittade åter fram. Resultat…..mygstift, djungelolja, bikupeklädsel och alla trix möjliga provades för att hålla odjuren borta. Men vad hjälpte det, de hittar in över allt och molnen av knott förvandlade oss till homosapiska maskrosbollar, det gick inte att värja sig längre, tillbaka till bastun och kvällsmiddag.
Tack grabbar för en trevlig helg det gör jag gärna om.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken härlig helg du hade.
/Jari
www.fiskefeber.blogg.se

Herr D sa...

Japp, det var en trevlig helg. Mera sånt så går man aldrig in i väggen ;-)

Anonym sa...

Huj.Fina bilder!
Det var trevligt, tills jag gick in i väggen, hehe
Det är välan bara att ladda om. Näsan pekar mot Valsjöbyn med omnejd.

/Ted

Herr D sa...

Jag ville egentligen lägga in lite fler bilder men det blir lite knasigt i layouten, så vi får ta det innan valla ;-)
Ladda, ladda, om ca 30timmar drillar jag första Laxen...Stort, skitfiske på dig.

Anonym sa...

Nice får man fråga var ni var någonstans? Förresten ord som "döppa" "tebökat" är du säker på att du är stockholmare..

Herr D sa...

Honken, vi var i Tattartjärn/Hällefors, jag är endast inflyttat i storstada, inte puritan, egentligast är jag Sörmlänning.

Anonym sa...

Hehe ja misstänkte det jag... Hällefors, det är inte så långt från mina ursprungliga hemtrakter.