söndag 22 juni 2008

Tillbaka till ruta 1

8km ska det vara runt Nävsjön, efter halva vägen över rötter, sten och myrstigar i vadare känns det som man stapplat runt i en evighet i den djupaste djungeln. Men vad gör man inte för att få spänna linan långt borta från tattartermosar och latmetare. Möter en liten kille mitt på stigen, han sneglar lite nyfiket på min dobb med fluga och frågar om jag fått något. Nä, inte än svarar jag...."jag kör med den här.... går det?" frågar han ivrigt och visar upp en Silver Toby 28g. Det fungerar säkert i vissa lägen säger jag, men de är lite tröga nu så du kanske har något mindre i koppar. I samma sekund som mitt svar snubblar ut tänker jag, va vet du egentligen? du trevade runt i mörker hela dagen igår utan ett ryck i kopparförsedd linände. "Jag ska se om farsan har nått" säger han och traskar glatt vidare. Själv muttrar jag iväg och börjar fundera över vårat snabba möte. Bannelse........kanske skulle man göra som grabben, kanske borde jag strunta i det man tror sig veta för en stund och gå tillbaka till ruta 1, dänga ut lite vad som helst och se vad som händer. Men den förmodade erfarenheten sitter för djupt rotad i ryggmärgen och dobben viner iväg genom luften kast efter kast. Två snabba tjuvnyp fortplantar sig i spöt innan han bestämmer sig för att bita i ordentligt. Skönt då gick jag inte hela vägen förgäves i alla fall. Efter landad fisk sitter en kopp kaffe gött, sneglar upp i det blå och ser till min glädje tre Havsörnar glidande i termiken, det värmer i kroppen att se resultatet av DDT och PCB förbud. En och en halv vecka kvar sen ska Laxen tämjas, Gött mos!
Man vet aldrig vad nästa kast för med sig!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Var skall du fiska Lax D?
Körde grabben till Oslo, på vägen stannade vi för en liten bensträckare och kaffe. Vad fick vi se om inte en Kungsörn ovanför oss. Visst är det mäktigt och se så stor fågel glidflyga högt där uppe.
/Jari
http://fiskefeber.blogg.se/

Herr D sa...

Hej Jari!
Det blir i Indalsälven till att börja med (Bergeforsen). Har inte riktigt rekat för någon lång åktur i år.

Anonym sa...

Det är jobbigt när man börjar tvivla på sig själv! Det är riktigt förlösande att få svar på tal, när en fisk luras av ens enträgna kastande. Tyvärr fick jag aldrig den riktiga känslan i Älvdalen.
/Honken

teamnappet.se sa...

Känner igen det där.
Har lyckats att fånga fisk på detta "drag" innan och i detta vatten, SÅ det ska gå igen.......
Sedan svarar man andra vad de ska göra, men man gör det inte själv lik förbannat. Envis som man är. =)

Anonym sa...

Hej.
Kikade precis in på din blogg för första gången. Kul att läsa lite om vad du håller på med.
Fortsätt följa mitt äventyr på www.mittaventyr.blogg.se
Hälsningar Fröken M

Herr D sa...

Jo, visst är man tjurskallig många gånger, men det kan ge resultat också.
Fröken M, det är dags att sätta in lite bilder på bumlingar nu, regn och rusk, tråkigt för er, men det kommer väl igång snart over there också, skitfiske på er allihop.