onsdag 28 april 2010

MSX Test !

Jag klassar mig själv som glad amatör inom flugfisket då jag bara har svingat flugklingan i dryga 10 år. Då jag inte svänger mig med komplicerade benämningar på fackspråk och inte har full koll på vad alla fina uttryck egentligen innebär för mig som novis, så får jag ta det på vanligt grabbsnack.
För kustfisket använder jag ett Loop Multi 9.6” #7 med skaplig ryggrad och kraftfull aktion för att motstå tillräckligt knepig vind för denna typ av fiske. Med rätt lina går det ganska lätt att trycka igenom måttligt vinande vind utan att ta i för kung och fosterland.

MSX Sapphire 790 9.0” #7 känns genast lättare då jag greppar korken. Nästan som om det skulle vara någon klass mindre. Loopen väger enligt lärda siffror 123g medans MSX ligger på 129g. Ändå känns Sapphiren lättare att både hålla i och hantera.

Om man går direkt från Loopen till Sapphiren så känns MSX spöt mjukt och lite svajigt.
Men genast då man släpper lös linan och börjar kasta så slappnar det av och tillverkar trevliga linbågar med skön kontroll. Med i princip ingen kraft och ett dubbeldrag försvinner linan lekande lätt iväg lika långt som Loopen. Dock måste jag säga att det känns som det krävs mindre ansträngning och energi för att åstadkomma detta med MSX spöt.

Då jag går tillbaka till Loopen efter att bekantat mig med Sapphiren så greppar jag plötsligt ett kvastskaft. Mycket märkligt! Loopen känns tung och styv och i början stel. Men efter en liten stund kommer kroppen ihåg sin gamla trotjänare och kasten kommer tillbaka. Men känslan är fortfarande att det krävs mindre kraft för att åstadkomma lika långa kast med MSX.
Spontant säger jag att Loopen känns mer kust än Sapphiren till en början men man inser snart att detta inte är fallet. Jag är övertygad om att Sapphiren däremot inte skulle kännas lika tungt att svinga en hel dag längs kusten.
MSX har kommit för att stanna, det är jag säker på och mitt nästa spö kommer att bli ett MSX utan tvekan. Prislappen är inte bara överkomlig det är faktiskt riktigt bra med tanke på vad du betalar för och även får på köpet.
Fotnot:
Detta är min känsla och uppfattning av MSX. Inte någon riktlinje för övriga att anamma.

3 kommentarer:

Honken sa...

Jag har också varit nyfiken på dessa spön. Jag har gått från Loop till TFO just av den anledningen att jag tycker Loops spön har alldeles för hård "snabb" aktion. Vad använde du för lina till MSX-spöt?

Herr D sa...

Halloj Honken!
Linan var en Costal Sharkskin, flöt riktigt bra och måste faktiskt tillägga att med endast klumpen ute behövs ingen kraft för att trycka ut linan. Är mycket nöjd måste jag säga med känsla och kvalité.

kobben sa...

Tja!

Är du nöjd med msx spöt? funkar det bra i hårdare vind?

/kobben