söndag 9 november 2008

Med frihet kommer ansvar!

Trodde i min enfald att jag var tidigt ute i jakten på silver denna dimmiga förvintermorgon. Då jag svänger runt hörnet tappar jag nästan andan! Hela perkeringen är full med flytoveraller och spinnspön.....Friluftsfrämjandet hade minsann vaknat tidigare än jag? När tankarna klarnat efter chocken smiter jag vidare till en annan del av kusten men det dröjer inte länge innan armén kommer stormandes runt hörnet. Jaha, då åker väl jag tillbaka dit jag tänkte vara från början då muttrar jag för mig själv. Sagt och gjort men si inte skulle det gå så lätt att få dänga skrot lite lagom ensamt inte. Där fanns tillkommet sällskap, det var värst, ja det är bara att gilla läget och fösas fram längs kusten tätt följd av likasinnade. Dags för fika, där jag trycker ner rumpan ser jag till min förvåning att det tydligen är någon som inte orkat göra rätt för sig. Om vi i fortsättningen skall kunna njuta av friheten i vår natur bör man förvalta det ansvar vi har blivit betrodda att vårda. Allemansrätten och strandskyddsregeln innebär inte att man kan lämna efter sig det man inte orkar ta hem. Kan man släpa dit det kan man också bemöda sig med att släpa hem det igen! Hade den som lämnade detta efter sig struntat i de två sista vågorna så kanske han/hon hade orkat lyfta med sig skräpet till tunnan! För övrigt så, vad jag vet, så gick vi alla hem tomhänta med endast skräp i ryggsäcken.
Man vet aldrig vad nästa kast för med sig!

7 kommentarer:

Mattias sa...

Ja det är så j-a tradigt att se detta överallt. Här nere ligger det engångsgrillar överallt, vid kusten och vid åarna. Skittradigt! Också ute i Bleknge när man landstiger på div öar så kan det ligga massa "fikagrejer" kvar. Plocka med skiten hem!!! Hur svårt kan det vara?

Herr D sa...

Ja man kan undra hur de tänker själva när de kommer till ett sådant ställe...."hemtrevligt" kanske?

Anonym sa...

Tjena Herr D
Nävsjön den helgen låter intressant! Jag är sugen på mer fjädermyggfiske med ringen.

Nicka - fiskebloggaren sa...

Nerskräpning och ignorans är tråkigheter man trodde få slippa i naturen. Men icke. Man upphör ändå aldrig att förvånas över hur lata och korkade vi människor är.
:(

Anonym sa...

Man blir bara så trött... Tyvärr ser man det sånt här lite för ofta.

Anonym sa...

Det är så jäkla lustigt, de individer som svinar ner i naturen lägger säkert mycket möda på att sopsortera i olika buttar när de är hemma. Där jag bor blir det inte mycket över i den brännbara tunnan.

Anonym sa...

Sorgligt!
Man tycker ju att det borde vara självklart att lämna naturen i det skick man vill finna den i när man väl får chansen att komma ut en stund.
/Micke.S