söndag 3 maj 2009

När Tiden räcker till!

Fisket i Kina uteblev! Det beror nog mest på mig själv, en klocka som tickar alldeles för fort då fritid infinner sig och långa avstånd till förmodade fiskevatten.

Malaysia och Kuala Lumpur skulle bli annat! Nu hade jag tid! 2 dagar utan jobb och historier om närliggande dammar med fiskeredskap tillgängliga att hyra för en galen Svenne. Efter tio timmar i sträck på hotellrummet framför datorn, utan kaffe och lunch non stopp försvann den första dagen. En dag kvar! Nu måste jag hinna med att kolla fiskeaffär, Shimano tillverkar ju många av sina rullar här. Kanske går det att fynda. Fisket? Nä det hanns inte med denna gången heller.

Efter att jag checkat in på hotellet i Singapore går jag med tungt hjärta ner till kanalen som löper in från havet. Där brukar det stå lite folk och fiska, kanske kan jag få se någon få en fisk i alla fall. Mycket riktigt, där står två parvlar med ett antal djupmeten och, ja vad ska jag kalla det…kastflöte med tacklet ovanför flötet. Detta för att kunna hålla betet vid ytan.

Nedanför simmar olika arter av mindre fiskar. Jag får berättat för mig att de prickiga är de fiskar som spottar vatten på sitt byte som sedermera faller ner i vattnet. De andra är en knasig korsning mellan Näbbgädda och Nors med vidunderligt underbett. Efter att betraktat hans fiskemetod en stund frågar jag om jag skulle kunna få prova (Ivrig). –No problem Sir!
Ha!....nu djävlar ska vi se om Herr D kan lura upp en NäbbNors.

Full av förtroende och självsäkerhet droppar, glider, knixar och lyfter jag betet och fisken är intresserad, men de är knepiga att kroka di där. Till slut så kniper jag till och rackarns om den inte sitter där. Övriga arter blir uppdaterat med en fisk utan namn? Någon som vet?

Då jag minst anade det och då tid egentligen inte fanns, då kliver möjligheten in och levererar en kul upplevelse. Killarna skrattar åt min barnsliga förtjusning när jag lyriskt frågar om de kan ta en bild.

Nu är det kväller här i Singapore och imorgon åker jag hem. Jag hoppas att HÖ-Fisket inte är över riktigt än hemma i Svedala. Jag är laddad som aldrig förr!

Man vet aldrig vad nästa dag för med sig!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hur länge fick du kämpa med den bamsingen!! Kul att du fick känna på lite fiske älsklig. Ses snart!

Jari sa...

Där ser man, du lyckades i alla fall att få till det med lite fiske. Intressant art det där du fångade, underbett stort som Värmland.
Grattis Mannen.

Anonym sa...

Haha, det kunde man ju ge sig F på!
Ännu en raggare i samlingen övriga arter.
Fram med fisklexikonet.

/Tedden

Micke.S sa...

"Fräna" firrar de där,kul om någon vet va de är för sort.
vi hörs /Micke.S

teamnappet.se sa...

Grattis mannen till den nya arten.
Kul att du hann med ett pass på "semestern"

Herr D sa...

Halloj allihopa!
Skam den som ger sig som sagt.Hehe
Ja, nog vore det kul om någon visste vad de kan heta, jag skall forska lite i det och se om man kan komma fram till något.

Jari sa...

Jag vet vad fisken heter!!!Näbbgäddor av arten Xenentodon cancila.

Herr D sa...

Tack för vägledningen Jari!
Jag hittade rätt tack vare ditt tips.
Det är en Zenarchopterus dispar
(Feathered River-Garfish)
Säkert besläktad med Xenentodon cancila.

Jari sa...

Dåså, då behöver vi icke fundera mer på det.

Robmaster sa...

Grymt med lite nya fiskar på sitt samvete! dock inte så vackra :)