söndag 8 november 2009

Svart o Vitt, Minst o Störst!

En degig grå smet klär kusten. Lukten av fuktiga löv och skog blandas med en frisk bräckt pålandsvind, det luktar ÖringVäder. Hela kusten är färglös, svartvit på något vis. Kan en dag som denna förgylla ett hösttyngt sinne med glänsande Silver och knarrande rulle.

Nä, inte det! Naturen bjuder på lite annat istället. Bakom min rygg piper nordens minsting Kungsfågeln, snett över min axel glider Havsörnen majestätisk. Det är tyst och dunkelt, vadderat transporteras ljuden från mina kast ut i det grå.
Ingenting! Och ingenting! Skulle jag ta betalt per fisketimme hade mina HavsÖringar varit den dyraste fisken/kilo i världen. Men det gör föga, det är lugnet, stillheten det däringa Kanske som ger ro och sinnesfrid.

Gott om bytesfisk finns det tydligen. En liten spigg spänner ut sina taggar och fastnar mellan krokböjen och följer med upp i den fuktiga luften. Han får hoppa tillbaka han som många andra.
Jag ser redan fram emot nästa sinnesstund, man vet aldrig vad nästa kast för med sig!

3 kommentarer:

Vidofner sa...

Igår vände havsöringsturen lite granna i alla fall. Tog en icke godkänd HÖ på 35cm utanför trosa igår. Efter 7 turer utan HÖ så kändes denna lilla rackare väldigt bra i alla fall.

Sportfiskare.nu sa...

Och här nere får vi vänta på nästa år innan vi kan fiska silver igen...

Herr D sa...

Halloj Andreas!
Man får glädja sig av det lilla vid våra kuster :-)

Där var även jag Richard, men inte ett nyp eller virvel vart det.

Ja, ni får känna på abstinensen lite extra på Västkusten ni, men du är välkommen över på denna sidan också :-)