söndag 16 mars 2008

Det förlösande Hugget

Ofta har jag undrat vad som skulle hända om man fick ett påslag när nylontafsen lindat sig runt flätlinan precis ovanför kastdobben så att den retfullt hänger som en regndroppe när man lyfter på linan, skulle det bli för mycket slacklina för ett bra mothugg eller skulle det påverka krokningen positivt..??


Nu vet jag vad som händer!!!!!
Klart, det kan ju vara slumpen också. En bit in på lördagens jakt på Laxen hade Tedden redan gått på äventyr runt udden.Själv stod jag kvar och tänkte sutta av klippan en stund till och retade mig på varje gång linan kom upp tvinnad ovanför toppen på dobben. Nä.....ett kast till lite snett ut innan jag jagar ikapp Tedden, 15 m ifrån land ryster det till i mitt spö.

Det är säkert 15m djupt där, inga större vågor som kan skaka om dobben inget skräp i vattnet.....det kan bara vara en sak...........Fisk.....med blixtens hastighet rusar tanken genom huvudet....."dra till med ett sjudundrandes mothugg så du driver in kroken ordentligt i munnen på laxen så att du inte grämer dig senare över tappad fisk som satt dåligt"........Tanken var knappt färdigtänkt innan jag drog i så det stod härliga till..................... tviscjh, ett ljud man inte vill uppleva i denna stund.......linan gick av som en sytråd.
Nej, det var inget fel på linan, den synade jag innan jag började fiska och Nej, så hårt drog jag inte till så att 0.17 Fireline går av som en sytråd.

Kvar stod jag men en slak lina, en guppande dobb retsamt nära men ändå så långt bort att jag bara kan se den som förlorad. Tjänslorna skriker i kroppen mellan bedrövelse och vansinne.....Jag fick en chans men den sumpade jag.....varför????

Min enda teori är att den skarpa kanten på dobbens plaströr skar av linan när jag drog till.
Surt som räven som sagt. Vi packade ihop för att lägga Vättern på träda tills i höst, kanske kommar vi tillbaka i sommar och letar efter StorRödingen.
På vägen hem till Tjockhult tänkte jag att det stor nog en fet Öring bakom min sten i Bviken, sagt och gjort en snabb avstickare från motorvägen bara för att komma ner till en vik som ligger lika blank som Vättern gjorde dagen innan. Ja, nu är jag ju ändå här så några sutt får jag i alla fall kosta på mig. Det blev ingen fisk heller, inte så konstigt med tanke på vädret.

Man fick plocka fram kameran och plåta lite bilder av naturen istället, Våren är på väg lita på det...........
Man vet aldrig vad nästa kast för med sig ;-)



2 kommentarer:

Micke sa...

Tja...Vad skall man säga? Gränsen mellan succé och fiasko är hårfin.

En bit lina som trasslar sig runt kastdobben och så är den dagen förstörd...Jag hade samma problem i var och vartannat kast.
Naaeeejjj det får bli 40 cm 0,50 lina nedan kastdobben i fortsättningen. Det borde förhindra tilltrasslingar under luftfärden.

Nåväl, vi fick ju fiska av oss lite och jag krokade nästan en dykare i byxarslet! Jaja.. allt kan hända men den här gången gick det ju bra.

Herr D sa...

Ja just det, vissa jagar ju riktigt storvilt, en skäggig gubbe i grodfötter hade nog gett en riktigt bra fajt. Nädu Tedden, snart är det Gotland, djävul mig va det ska bli kul / Mos