torsdag 20 mars 2008

Otippad Fångst!

Vintern har åter kastat sig över huvudstaden och vikarna skinnar sig då kvicksilvret dundrar ner under nollan. Sneglar misstänksamt på siffrorna -3.8 Is i spöringarna, jaha.....och jag som tagit ledigt för att sutta Öring.

Jaja, en dag som denna kan jag lika gärna prova på någon sträcka som jag funderat på men aldrig fåt foten ur att undersöka. Efter en något längre promenad än jag räknat med står jag vid en lugn vik, bakom mig strosar människor i solen och pratar om allt och inget, framför mig simmar gräsänder och vigghanar upptagna med uppvaktningen av deras lika damer.

På med något grundgående eftersom jag inte vet hur botten ser ut, RödSvart Hexen 18g får det blir. På andra kastet segar det i.......segt sjögräs tänker jag....näpp det rör på sig, mothugg en kort rusning sen börjar dansen från sida till sida....aha en liten gädduschling.

Men si det var det inte, när den randiga ryggen uppenbarar sig förstår jag att mitt personliga rekord på Abborre kommer att spricka om jag lyckas landa denna krabat.

Visst, det är inget monster men en otippad fångst så här i kylan och på grunt vatten dessutom. Snabb mätning, vägning och foto sen tillbaka i det blå....gråbruna.

1150g 43cm skrivs in bumlingboken.
Ingen Öring blev det men det var kul ändå.
Man vet aldrig vad nästa kast för med sig.

3 kommentarer:

Lilly sa...

Hej din lilla fiskegalning! :-)
Kul att du har en sån fin blogg. Här ska jag nog lära mig mycket intressant! ;-) Har det blivit nån currygädda än?

Glad Påsk på dig!

Kram

Herr D sa...

Haha, currygädda, ser fram emot receptet, för det har du väl...;-)

Lilly sa...

Det har du själv! Det är bara att byta ut torsken i receptet ur kokboken du fick i 30 års present.... för det var väl 30 ;-)
Väntar på middagsinbjudan!