lördag 15 mars 2008

Kontrasternas man!

Några samtal och ett par mail senara stod vi vid Vätterns kantade kustklippor, Jag och min Fiskebroder Tedden. Jag behövde inte fråga mer än en gång..."ska du med till Vättern och jaga Lax" svaret var rakt och utan tvekan, "Ja ska med, när åker vi".

Många gånger har vi varit ute på äventyr Tedden, jag och våra andra ligamedlemmar och alldeles för ofta har vi stått inför svåra förhållanden som orkanbyar och tokregn mm. Jag har skämtsamt påpekat vissa personers medverkan som skälet till detta fenomen ända tills vi började fundera ut vem som "alltid" var med på dessa sammankomster.......det är ju jag.......ingen har varit med alla gånger förutom jag............är det jag som drar troll över fiskeäventyren......ja vad ska man säga.
Förra gången vi var vid Vättern och jagade Lax tordes man inte ens närma sig klippkanten för risken att få sig en smällfet våg rakt i nyllet och följa med ner i vattnet. Så var det inte denna dag.
Man kan nog räkna de dagar om året då det är bleke på Vättern på en halv hand, Allt var stilla, till och med trollingbåtarna såg ut att stå stilla.

Säga vad man vill men bättre flytringsfiskeväder får man nog leta efter, problemet är ju bara att det är helt fel forum för Laxfisket i Vättern.....det är fantastiskt hur allt kan bli så fel....eller?
Jag behöver väl inte säga att vi inte kände ett enda ryck i linan, men vi såg faktiskt en Lax som var uppe och frossade i spiggstimmen, dock på betryggande avstånd från våra kastdobbar och spiggimitationer.
Väderprognosen var ju hur bra som helst i början på veckan 5-7 m/s SV, kanon. Men som så många gånger förr så tittade vädergubbarna på fel satellitbild.....jaja......vad göra, nu var vi ju ändå här......Jobba kämpa......
Full storm eller Bleke..........Kan jag vara .......
Kontrasternas Man.....?

Inga kommentarer: