söndag 4 maj 2008

Öringen är rökt i Norrland!

Trollhättekälken fick ta oss till Norrlandskusten denna helg. Några dagar i goa vänners lag skulle förebygga den kommande veckans mailbomb efter en veckas ledighet. Klart att en dags fiske stod på schemat, ny obruten kust skulle utforskas.
En solig men något vindfattig kust uppenbarar sig i viken där jag och Anders står och sneglar, Japp! vi kör.....Efter att ha avverkat viken och kommit ut till udden och öppet vatten är det dags för kaffe och ostmacka i solen. Vi var inte de enda som mojjade i solskenet, även farbror huggorm låg och jäste i vassflisen. Vi spanar av vattnet efter liv och rörelse, men det enda som rör sig är flockar av fågel och en trollingbåt som segar sig förbi utanför udden.
Nähä, påt igen. Vi suttar av resten av udden och in i nästa vik men si det är ingen hemma i detta läge och vi får bege oss hemmåt till Älgstek med gräddsås, rödvin och potatis, inte fy skam det heller kan jag säga.

Dagen innan så blev det lite Rökt Öring från Gotland till middag, det smakade minst lika gott. Jag ska bege mig ner till Strömmen imorgon och jaga lite, rapporterna visar att det landas bra med fisk nu. Kanske kan jag bryta min nedåtgående trend på fastlandet.

Man vet aldrig vad nästa kast för med sig.

2 kommentarer:

Nicka - fiskebloggaren sa...

Halloj! Trevligt att få lite munvattnande läsning också. :) Du verkar ju ha haft ett rätt fnt fiske häromveckan, nu toppat med god mat.

Skitfiske!

Herr D sa...

Tjena Nicka!
Japp, turen visade sig från den goda sidan, man har ju inte så mycket tid på sig när man reser ikring, så det var ett par goda dagar. Nu gäller det att krama ur det sista Öringfisket på fast landbacke.

Skitfiske!