måndag 28 april 2008

Morgonstund har guld i mun!

Med vinden i ryggen smyger jag fram till djupkanten, ska det vara lite frukost månne? Jag klev upp och väckte tuppen i morse! Mulen himmel, lugnt vatten……kaffe i kroppen och två torpeder under läppen. Nu ska di opp!
Smyger iväg ett snekast vid en kant, följer linan med spänning där den bryter ytan, en snabb stöt och en stor virvel uppdagas….satan han missa, ok han får vila lite, drar iväg ett kast i den andra riktningen, följer linan…….en våldsam stöt fortplantar sig i spötoppen men sen inget mer, två grova virvlar bredvid varandra kokar upp på ytan, bannelse…..kan ni inte smacka på som vanligt folk……
Några minuter passerar, ett långt kast rätt ut i det blå följer, tyckte jag inte att det stötte lite….vevstopp, bilden som uppenbarar sig när jag gör ett muthugg får mig att skratta hejdlöst….förmodligen så högg fisken i samma vinkel som mitt muthugg kom, för aldrig har jag sett en fisk fara så högt upp i luften, han måste ha blivit höjdrädd stackarn…haha. Han släppte i samma sekund, hoppas bara inte han blev skadad.
Sen trycker det till i drillarmen och äntligen är det spöböj, efter en trevlig match får en 3+ gå tillbaka till sina göromål på pallen, en blanking sliter sig precis innan håvning, en till men större bumlingraga bjuder på luftsprång innan han spottar ut draget. Flera fiskar vänder vid fötterna och många påslag håller mig alert och fokuserad, men det goda kan inte vara för evigt, till slut så dör det ut och jag börjar valsa runt på pallen som en blind höna.
Står och stirrar ut i tomma intet………vet att draget snart är invevat, sneglar ner lite misstroget och ser stenen jag inte vill fastna i, fallskärmssyndromet……precis bakom stenen döljer sig en stoooor ruska med blåstång, tvärnit…..jag lyfter irriterat rakt upp och känner den sega tyngden som följer med, tung plastpåse…..plötsligt vänder en fet silversida sig och ruskar vilt, borta…..Magnus och Brasses svordomsvisa skulle kunna förlängas med ett antal minuter efter den tabben. Så går det när man inte är på bettet.
En fisk till vänder vid mina fötter, senare lyckas jag till sist lura en blanking till håvning, gött. Provade även lite solnedgångsfiske, även denna gång missar fisken vid mina fötter.
Vilken dag, kan inte bli bättre, ja bumlingen uteblev dock men den ska vi lura imorgon.
Man vet aldrig vad nästa kast för med sig ;-)

2 kommentarer:

teamnappet.se sa...

Tråkigt med så många missar.
Men lika kul är det när man tillslut lyckas håva en.
Bättre lycka nästa tur.

Herr D sa...

ja, det var lite petigt tyckte jag men de kan ju vara på det humöret de raggarna.