onsdag 16 april 2008

Skygg Öringjägare i Storstan!

Jag var bara tvungen att ge mig ner till Bonkaträsket för att se om jag kunde lura något nystiget.

Med jämna mellanrum blev det ett herrans liv i måskollonin ute på strömmen, men det är väl Norsstimmen som går upp till ytan som de brukar tänkte jag och suttade vidare.

Men någonting stämde inte ändå, måsarna agerade Stukabombare i ett organiserat led som jag inte sett tidigare. Hmmm tänkte jag och stod och stirrade en stund, till slut bröts ytbilden och måsarnas fiende men samtida vän stack spanande upp huvudet.

Dubbelmoralens bevingade skrikhalsar attackerade så fort sälen körde snoken över vattenlinjen tomhänt, men samtidigt om sälen kom upp med en fet fisk och kalasade vid ytan förvandlades fientligheten till sällskapligt middagstjatter och allt groll var glömt. Konstiga fåglar det där!
Ute på djupare vatten där strömmen är som bredast spanade sälen någorlunda högt över vattnet men när han simmde in och hälsade på kungen så var profilen "låg". Han räknade nog inte med att bli adlad av någon sportfiskare längs kajkanten förstås.
Ja! ingen Öring hade då tid att hugga på mina vinglande plåtbitar, nu när de flydde i vild panik från ett monster de inte kan skratta lika lätt åt.
Vi får välan se vad en hittar på till helgen!

2 kommentarer:

Anonym sa...

I Norge kommer gubbarna ut med bössor när det siktas säl i älven. Kommer det upp säl i älven tömms poolerna omgående på lax.Jag har hörde en historia för länge sedan, kanske det var en skröna men i alla fall så hade någon sänkt ner ett sälskinn i älven med följd att laxen flydde i panik.

Herr D sa...

Ja, som tur är så besöker dom sällan storstan.